Hoe kom jij op adem? 7 Tips om op adem te komen

door | 0 Reacties

De tijd van Sinterklaas is weer aangebroken. Ik vind het een gezellige tijd, maar ook een drukke tijd. Dan ook nog twee jarige kinderen. Het kan me soms echt even aanvliegen en stress geven: cadeautjesstress. Of beter gezegd: keuzestress. Zolang ik nog niet weet wat ik ga kopen, weet ik niet wat ik moet kiezen. Overprikkeling ligt sneller op de loer dan anders. Herken je dat? Hoe kom jij op adem?

 

Op tijd beginnen

Normaal gesproken begin ik op tijd, omdat het mij rust geeft. Daarnaast maak ik een overzichtelijk lijstje; hoe vaak mogen ze hun schoen zetten, dus zoveel schoencadeautjes, dan voor pakjesavond en hun verjaardagen. Zo kan ik precies zien hoeveel cadeautjes ik voor elk kind nodig heb.

Dit jaar, waarin alles anders is, kwam ik laat in de stemming. Gelukkig bood het Sinterklaasjournaal houvast, dat standaard de week voor de intocht begint. Al kan het tijdstip van het Sinterklaasjournaal ook stress opleveren: red ik het om op tijd uit mijn werk te zijn, de kinderen bij de buitenschoolse opvang  te hebben opgehaald en soms ook nog te eten of eten we erna. Eén van de voordelen van deze tijd is dat ik geen last heb van files.

Het eerste schoencadeautje kocht ik pas op de dag dat Sinterklaas in Nederland aankwam. De cadeautjesstress sloeg toe. En vooral omdat winkelen niet mijn hobby is. Van het vooruitzicht van winkel in, winkel uit word ik niet blij. Hoe is dat voor jou?

 

Voorbereiding

Ga voorbereid winkelen; heel doelgericht. Wat wil ik kopen, waar kan ik het kopen. Lijstje maken en op pad. Zo heb ik rust en overzicht en hou ik het winkelen zo kort mogelijk. Natuurlijk biedt online winkelen ook uitkomst. Of steun je liever de plaatselijke winkelier? Nog meer keuzestress.

Dus schakelde ik de hulp van de kinderen in: maak een lijstje voor Sinterklaas. Zij weten vaak wel wat ze willen waardoor ik direct mijn keuzestress verlaag. Je hoeft het niet alleen te doen. Zowel jij als je kind worden er gelukkiger van als ze cadeautjes van hun lijstje ontvangen. Dus wees lief voor jezelf door hulp in te schakelen. Hoe kom jij op adem?

 

7 Tips om op adem te komen

Om te zorgen dat jij volop rustig kunt blijven in deze drukke tijd heb ik 7 tips voor je om op adem te komen zodat je samen met je kind kunt genieten:

  1. Wees je bewust waar je overprikkeling vandaan komt. Door bewustwording ga je herkennen waar je overprikkeling vandaan komt, geef je jezelf erkenning en kun je er wat aan doen.
  2. Haal bewust adem. Wanneer je spanning voelt doordat je last hebt van stress, heb je vaak een hoge ademhaling. Je hebt je schouders vaak opgetrokken en je ademhaling is oppervlakkiger. Wanneer het je allemaal even aanvliegt, haal 10 x diep adem.
  3. Denk helpende gedachten. Wanneer jij blijft denken dat het niet goed komt, komt het ook niet goed. Denk bijvoorbeeld: het gaat me lukken, ook al heb ik minder tijd.
  4. Heb vertrouwen. Ben je bang dat je niet op tijd klaar bent? Laat je angst varen. Vertrouw op jouw talenten. Het komt altijd goed. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Anders dan anders is geen ramp, het is alleen maar anders.
  5. Maak tijd voor jezelf vrij. Hoe druk je het ook hebt, zorg altijd dat je je batterij weer kan opladen. Zoek de stilte op, ontspan je, doe yoga, mediteer, beweeg, lees of schrijf. Doe waar jij blij van wordt.
  6. Bewaak je grenzen en geef ze aan. Als het je even te veel is, deel dit dan met je geliefden. Ze kunnen dan rekening met je houden. Als jij blijft piekeren en het voor jezelf houdt, komt er meestal geen oplossing. Maak een ander deelgenoot van wat er in jou leeft.
  7. Zorg voor voldoende slaap. Een avondje laat naar bed omdat je nog slingers moet ophangen kan best. Maar als je dit een paar avonden achter elkaar doet, krijg je toch meestal een kort lontje. Je kan minder hebben. Slapen is hersteltijd. Dat hebben we allemaal nodig, dus zet het niet onderaan je prioriteitenlijstje.

 

De bonustips heb ik hierboven al genoemd. Hieronder schrijf ik ze nog een keer op: zorg voor een goede voorbereiding. Bij een goede voorbereiding begin je op tijd en vraag je om hulp. je hoeft het niet alleen te doen. En onthoud dat het altijd goed komt, ook als je deze helpende tips mocht vergeten.

 

Oefening

Pas bovenstaande waardevolle tips toe. Voor jezelf én voor je kind. Voor jezelf kun je bijvoorbeeld helpende gedachten opschrijven. Schrijf een paar gedachten op in een mooi schrift die jou echt helpen. Lees ze hardop voor en blijf ze dagelijks herhalen.

Voor kinderen die even op adem moeten komen, is er een leuk boekje van Eric Carle: “Doe rustig aan met Rupsje Nooitgenoeg”. Heb jij een kind dat even een rustmomentje nodig heeft? Lees dan samen dit boek. Word je zelf ook weer rustig en blij van.

 

Zorg goed voor jezelf

Als jij goed voor jezelf zorgt, kun je beter voor je kind zorgen. Net als in het vliegtuig: als het nodig is, zet je eerst bij jezelf een zuurstofmasker op en daarna pas bij je kind. En je kind heeft ook last van Sinterklaaskriebels, al zien ze er anders uit dan bij jou. Maar als jij er bent voor jezelf, kun er je ook zijn voor je kind zodat je samen kunt genieten. Heb een mooie tijd samen waar je er voor je kind kan zijn.

Wil jij meer tips ontvangen? Download direct gratis mijn e-book Jouw Krachtige Kind. De waardevolle tips in dit e-book helpen jou om in je kracht te blijven en je zeker en blij te voelen bij het ondersteunen van jouw kind. Zo kan jij jouw kind ondersteunen om in zijn kracht te komen en zeker en blij te zijn.

 

Sta stil bij hoe je je voelt en geniet! Ik wens je een mooie decembermaand.

 

 

Warme groet,

 

Simone

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *