Hoe zorg jij voor balans?

door | 0 Reacties

Hoe zorg jij voor balans?
Zie jij door de bomen het bos niet meer?
In december is iedereen druk: verjaardagen en andere feesten. Zelfs als je bewuste keuzes maakt, lijk je er niet helemaal aan te ontkomen. Ook op school en de clubjes van de kinderen wordt van alles georganiseerd. En dat is natuurlijk ook leuk voor hun, dus wil je ze dat niet ontzeggen. Maar meestal komt het erop neer dat jij er als ouder een extra taak erbij krijgt op je bordje. Hoe zorg jij voor balans?
Alle ballen in de lucht
Je doet je best om alle ballen in de lucht te houden. Maar wie zegt je dat dat moet? Vaak doe je het, omdat je denkt dat het hoort of omdat het van je verwacht wordt. En wat wil je zelf? Blijf jezelf die vraag stellen. Als je doet waar je blij van wordt, blijf je beter in balans.
Druk
Hoe drukker je bent, hoe sneller je geneigd bent je zelfzorg eruit te gooien. Want zelfzorg kost tijd, jouw kostbare tijd. Als je dat slipt, houd je meer tijd over voor je andere taken. Maar je merkt dat de stress toeneemt als je niet aan zelfzorg doet. Je raakt eerder uit balans. Dus hoe druk je ook bent, maak tijd vrij voor zelfzorg.
5 Waardevolle tips voor zelfzorg
Vergeet dus niet om tijd voor zelfzorg vrij te maken. Waar kun je aan denken bij zelfzorg?
  1. Kom in beweging: blijf je sport doen of maak dagelijks een wandeling in de natuur. Spanning slaat zich in je lijf op. Wandelen heeft een ontspannen effect op je lijf: je ademhaling gaat weer omlaag naar een buikademhaling. Ook je schouders zakken weer. Het geeft rust en zorgt ervoor dat je hoofd leger wordt.
  2. Zoek de stilte op: maak tijd vrij om bijvoorbeeld te mediteren. In de stilte kun je je gedachten de ruimte te geven. Door je gedachten de ruimte te geven, orden je je hoofd. Je geeft jezelf weer lucht door het overzicht dat je krijgt.
  3. Geef aandacht aan ontspanning: alles wat je aandacht geeft groeit. Plan tijd in voor ontspanning zodat je in balans blijft. Wat is ontspanning voor jou? Met een kopje thee op de bank iets lezen, een lekker warm bad of er even tussenuit en de boel de boel laten? Kies iets wat bij jou past waar jij van ontspant. Het is helemaal jouw moment.
  4. Om in balans te blijven, helpt het ook je verhaal te delen.Blijf niet zitten met al je zorgen en angsten. Een luisterend oor is heel waardevol. Je wordt gehoord en begrepen en dat alleen al maakt het voor jou een beetje lichter. Delen is helen.
  5. Last van een vol hoofd? Doe een MatriXsessie bij mij. In 1 a 2 sessies heb jij een leger hoofd en ervaar jij weer rust. Zowel voor ouder als kind.
Meer weten wat een MatriXsessie jou kan brengen om weer in balans te komen? Reserveer hier een Krachtsessie:
Wat doe jij om in balans te blijven?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.