Hoe gaat jouw hooggevoelige kind om met nieuwe situaties?

door | 0 Reacties

Nieuwe situaties zijn spannend voor veel hooggevoelige kinderen. Er zijn ook kinderen die juist prikkels opzoeken, omdat ze anders onderprikkeld zijn. Maar veel hooggevoelige kinderen vinden het spannend om bijvoorbeeld voor het eerst bij een klasgenootje af te spreken om te spelen of om naar een verjaardagsfeestje te gaan. Je weet niet wat je kan verwachten en dat is juist wat het spannend maakt. Het kan je zelfs angstig maken waardoor je kind nieuwe situaties wil vermijden. Hoe gaat jouw hooggevoelige kind om met nieuwe situaties?

Angst is belemmerend

Angst kan je bevriezen. Het brengt je tot stilstand of anders gezegd; je gaat op slot. En zoals wordt gezegd, is angst een slechte raadgever. Waar komt dat angstige gevoel vandaan? Er is een verband tussen wat je denkt, wat je voelt en wat je doet. Wat je doet is je gedrag. Daarom schrijf ik ook regelmatig over dat je achter het gedrag van je kind moet kijken. Daarmee bedoel ik dat je dus moet zien te achterhalen wat je kind voelt en denkt. In mijn coachingstraject laat ik de kinderen (én hun ouders) tot inzicht komen in hoe dat denken, voelen en doen bij hun werkt. Zo fijn om je daar bewust van te zijn. En handvatten te krijgen hoe je daar invloed op kunt hebben. Hoe gaat jouw hooggevoelige kind om met nieuwe situaties?

Heb moed

Je kind voelt zich onzeker en angstig. Dit vraagt om begrip en respect. Woorden kunnen heel hard binnenkomen bij hooggevoelige kinderen. Wanneer je aangeeft dat je kind zich niet moet aanstellen, voelt je kind zich niet gehoord en begrepen. Hij zal zich nog verder terugtrekken. Word je bewust van wat zulke woorden betekenen voor het zelfbeeld van je kind. Leef je in in je kind; zijn gevoel is zijn gevoel en dat mag er zijn.

Het vergt oefening én lef om uit je comfortzone te komen. Gun je kind om kleine stappen te zetten. Daardoor groeit het vertrouwen van je kind zodat hij uiteindelijk voldoende zelfvertrouwen heeft om nieuwe situaties aan te gaan. Blijf je kind stimuleren en wees uitnodigend. Dwing je kind niet. Dit kan het alleen maar erger maken. Help je kind om zelfverzekerd te zijn zodat hij kan groeien en zijn vleugels kan uitslaan.

7 Tips die jouw hooggevoelige kind ondersteunen bij spanning

Voelt jouw kind spanning en onzekerheid bij nieuwe situaties? Onderstaande tips helpen jouw hooggevoelige kind om hem met meer vertrouwen nieuwe situaties aan te gaan:

Tip 1:

“Lees” je kind: als ouder ken je je kind het beste. Jij ziet aan de lichaamstaal van je kind dat er “iets” aan de hand is. Kijk naar zijn mimiek en vraag of er iets is. Laat merken dat je er voor je kind bent, wees een veilige haven voor je kind.

Tip 2:

Geef erkenning aan het gevoel van je kind: luister goed naar je kind zonder oordeel te hebben, toon respect voor hem zodat hij zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Elk gevoel mag gevoeld worden. Geef je kind steun en vertrouwen.

Tip 3:

Ontdek waar het gedrag van je kind vandaan komt: als je kind zich bijvoorbeeld terugtrekt of heel stilletjes wordt, stel open vragen aan je kind zodat je kan achterhalen waardoor hij zich zo gedraagt. Je kind heeft een reden met het gedrag dat hij laat zien. Kijk achter het gedrag. 

Tip 4:

Bespreek vooraf met je kind wat hij kan verwachten: hooggevoelige kinderen willen van van tevoren weten waar ze aan toe zijn. Leg uit wat er gaat gebeuren, neem het van tevoren met je kind door en vraag of het duidelijk is. Gaat hij ergens naar toe waar jij niet bij blijft? Laat hem iets meenemen van thuis. Dit geeft een vertrouwd gevoel.

Tip 5:

Ga samen op verkenning: wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat, is het fijn om samen de omgeving te verkennen. Het kan helpen om thuis al via internet foto’s van de bestemming te laten zien zodat je kind een indruk krijgt van waar hij naar toe gaat. Eenmaal op de bestemming loop je samen even een rondje om te laten zien waar alles is. Als je kind weet waar hij alles kan vinden, is de kans groot dat hij het daarna wel alleen durft. Samen op verkenning kan je kind net dat zetje geven. Zo niet, is het ook goed. Misschien de keer erop wel. Blijf stimuleren. Mogelijk is je steun steeds iets verder af te bouwen. 

Tip 6:

Ondersteun je kind met het formuleren van helpende gedachten: je kind heeft bij het aangaan van nieuwe situaties vaak ook negatieve gedachten over zichzelf; “Ik kan het niet” of “Ik vind dit zo moeilijk”. Dit maakt het nog lastiger om de nieuwe activiteit te gaan doen. Wanneer je positieve en helpende gedachten hebt, kunnen die je het vertrouwen geven dat het wel goed komt. Dat de wereld niet vergaat alles er iets gebeurt dat jij niet had verwacht. Helpende gedachten zijn bijvoorbeeld: “Ik blijf oefenen”, “Ik vraag om hulp” of “Ik doe mijn best”.

Tip 7:

Laat je kind ademhalingsoefeningen doen: je ademhaling heb je altijd bij je, waar je ook bent. Wanneer je dingen spannend vindt, is je ademhaling hoger en oppervlakkiger. Door bewust te letten op je ademhaling en weer terug te gaan naar je buikademhaling wordt je weer rustiger. Wanneer je kind weer rustig is, ebt de spanning weg en is er weer ruimte voor lucht. Je kind kan zichzelf hierdoor weer rustig krijgen. Breathe. You’re going to be okay!

Heeft jouw kind een zetje nodig?

Ik help jouw kind graag bij het leren vertrouwen op zichzelf. Meld je kind aan voor de Training Schatgraven. Het zelfvertrouwen van jouw kind wordt versterkt door inzicht in zijn talenten te geven in een klein groepje van maximaal 6 kinderen.

Is dit te spannend voor jouw kind? Ik bied ook een individueel coachingstraject waarin ik onder andere werk volgens de cognitieve gedragstherapie. Wil je hier meer over weten, maak een afspraak in mijn agenda. Op deze manier kun je gratis kennismaken met mij en mijn manier van werken.

Ik ondersteun jouw gezin graag.

Warme groet,

Simone

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.