Is jouw tiener kritisch?

door | 0 Reacties

Je tiener is onzeker. Jij begrijpt het niet; waar komt dat vandaan? Daardoor zit je met je handen in je haar. Ze heeft de looks en haar talenten. Hobby’s waar ze goed in is en een leuke groep vrienden. Het lijkt of ze alles mee heeft. Alleen heeft ze last van haar innerlijke criticus. Ze legt de lat voor zichzelf onnodig hoog. Eigenlijk is ze amper tevreden; het kan bijna altijd beter. Ze drijft zichzelf tot betere prestaties, maar ook tot een kritisch zelfbeeld. Als ze zich dan ook met anderen vergelijkt, lijkt er weinig positiefs over te blijven. Waar richt jouw tiener haar aandacht op? Is jouw tiener kritisch?

Tegenovergesteld effect

Alles wat je zegt, heeft het tegenovergestelde effect; je vertelt haar hoe mooi ze is, van binnen en van buiten. Maar dat komt niet binnen. Ze lijkt je niet te horen. Aan de andere kant voelt jouw tiener zich ook niet gehoord. Ze ervaart het dat alles wordt gebagatelliseerd. Je bedoelingen zijn goed, alleen worden ze anders ervaren. Je bent niet objectief; als ouder vind je je kind meestal mooi en talentvol. Hoe kan je jouw tiener helpen minder onzeker te zijn en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen? Is jouw tiener kritisch?

Alles begint bij bewustwording

Je tiener zal zichzelf nog niet bewust zijn van haar innerlijke criticus. Wanneer ze inzicht heeft in dat stemmetje dat negatieve dingen tegen haar zegt, zal er begrip komen. Het geeft duidelijkheid dat die innerlijke criticus, ook wel de Kwezel genoemd, degene is die die negatieve gedachten in je oor fluistert. Soms is het fluisteren en is dat lastig te ontdekken, soms is het toeteren en is het overduidelijk. Ook hier vaak niets dan goede bedoelingen lijkt het, maar dat stemmetje zorgt ervoor dat jouw tiener niet tevreden is en de lat hoog legt of dat dat stemmetje zegt dat je iets beter niet kunt doen om je tiener te beschermen en houdt je tiener zich daarmee kleiner dan nodig is. Herken jij de innerlijke criticus bij jouw tiener?

Aandacht

Als je met jouw tiener in gesprek gaat, luister dan zonder oordeel. Wanneer zij open met je in gesprek gaat en jij hebt wel een oordeel, zal ze dicht klappen. Dit zal het einde van het gesprek betekenen. Stel open vragen die bijvoorbeeld beginnen met: “Hoe is dat voor jou?” Je tiener is anders dan jij en zal dingen daardoor ook anders ervaren. Probeer te ontdekken waar jouw tiener, of liever gezegd haar Kwezel, haar aandacht op vestigt. Soms wordt de aandacht op een klein detail gelegd dat als negatief wordt gezien. Daarmee krijgt de rest, meestal juist de positieve meerderheid, geen aandacht. Jouw tiener kijkt dus met haar kritische bril in plaats van met haar optimistische bril. Waar legt jouw tiener de aandacht op?

Oefening: Verschuif de aandacht

Laat je tiener de positieve dingen over zichzelf benoemen. Waar is het wel blij mee? Laat je tiener voor de spiegel oefenen en dus eerst naar die positieve kanten kijken. Door dit te oefenen verschuif je de aandacht naar de positieve dingen in plaats van naar de negatieve dingen. Is in een spiegel kijken nog te confronterend? Werk met poppetjes. Laat je tiener het poppetje voor de spiegel zetten, dan gaat het indirect over haar. Dat is minder confronterend.

Welke tips helpen jouw tiener van een kritisch naar een optimistisch zelfbeeld?

Als ouder wil je graag je kind helpen zodat het blij is over zichzelf en met zelfvertrouwen door het leven gaat. Hieronder een aantal tips die je tiener helpen naar een optimistischer zelfbeeld.

Geef haar jouw aandacht.

Maak tijd om samen in gesprek te gaan en luister zonder oordeel. Zij kan dingen anders ervaren dan naar hoe jij er naar kijkt; houd dat in gedachten. Mocht ze hierover liever niet met jou in gesprek gaan, wat lastig voor jou is, moedig haar aan om er in ieder geval met iemand over te praten of eventueel te starten met een dagboek. Het is belangrijk dat je tiener zich leert uiten. Dit kan ook op creatieve wijze. Stimuleer dat zodat ze niet alleen met haar kritische gedachten blijft rondlopen. 

Laat je tiener oefenen door in een spiegel te kijken.

Vraag haar waar zij haar aandacht op focust. Waar gaat haar aandacht als eerste naar toe? Meestal is dat iets waar ze zelf kritisch over is. Dat is oké. Laat haar dat ervaren. Hierdoor wordt ze zich bewust dat haar aandacht als eerste naar iets toe gaat dat zij als negatief ervaart.

Is in een spiegel kijken nog te confronterend? Je kunt beginnen met een (houten) poppetje voor de spiegel te zetten. Dan gaat het indirect over jouw tiener. Dat is minder confronterend.

Laat haar benoemen waar ze blij mee is over zichzelf.

Geef haar hiervoor de tijd. Dit kan soms langer duren dan jij zou verwachten of hopen. Laat het opschrijven. Begin laagdrempelig; laat haar niet meteen een lijst met 10 dingen opschrijven. Maak een start, misschien met 5 of zelfs 3. Oefen geen druk uit. Kijk hoe ver ze komt. Aanvullen kan altijd nog op een ander moment.

Laat je tiener opnieuw in een spiegel kijken.

Vraag of je tiener nu naar de positieve dingen kan kijken die ze net heeft opgeschreven. Hierdoor verschuift ze haar aandacht van de negatieve dingen naar de positieve dingen. Wanneer dit dagelijks geoefend wordt, zal je tiener merken dat dat steeds beter gaat waardoor ze zich blijer zal voelen.

Extra tip: tijdens mijn coaching werk ik graag met het boek “Een kwezel aan boord” van Greetje Welten. De Kwezel staat voor dat stemmetje dat we allemaal hebben; je innerlijke criticus. Met behulp van verschillende werkbladen wordt gewerkt aan bewustwording waardoor je steeds beter je Kwezel leert herkennen. Of volg de leuke en leerzame workshop Ontdek Je Kwezel.

Je kunt ook alleen het boek bij mij bestellen voor €24,99 via deze link. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het ook als ouder herkenbaar is, die innerlijke criticus. Oftewel het boek is niet alleen fijn voor je tiener. 😉

 

Warme groet,

 

Simone 💜

 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *