Hoe help jij je kind zijn gevoelens te verwoorden?

door | 0 Reacties

 

 

Je kind is boos. Je snapt er niets van. Waar komt het vandaan? Heb je iets gemist? Jij voelt onmacht, omdat je je kind niet begrijpt. Je kind voelt ook onmacht; hij weet nog niet goed waar zijn gevoel vandaan komt én hij voelt zich niet begrepen. Hij roept: “Je snapt me ook nooit” en loopt boos de kamer uit. Herkenbaar? Hoe help jij je kind zijn gevoelens te verwoorden?

 

Onvervulde behoefte

Wanneer jij weet waarom je kind “boos” is, kan jij hem begrijpen en helpen. De vraag is of hij echt “boos” is. Wat voelt je kind precies: voelt hij onmacht of is er nog iets anders dat er speelt? Vaak heeft je kind een bepaald gevoel, omdat een behoefte niet vervuld is. Ga op zoek naar de onvervulde behoefte. Dan kun je verklaren waarom je kind zich zo voelt.

 

Ga in gesprek met je kind

Als je kind boos de kamer uitloopt, kun je beter even wachten om met hem in gesprek te gaan. Laat je kind gedrag zien dat grensoverschrijdend is, onderneem dan wel gelijk actie en blijf rustig.

Stel een open vraag over wat er aan de hand is. Soms vindt je (jonge) kind het lastig om daar woorden aan te geven. Vraag hem dan de situatie te beschrijven. Aan de hand van de beschreven situatie kun jij er proberen woorden aan te geven. Check bij je kind of dit klopt. Door woorden te geven aan het gevoel van je kind en ze te benoemen, gaat je kind begrijpen waarom hij zich zo voelt en waarom hij bepaald gedrag liet zien. Jij begrijpt je kind nu waardoor je hem kan helpen; je hebt zijn gevoelens ontrafeld. Daarna ga je samen met je kind ook op zoek naar handvatten hoe je, als je een volgende keer in een soortgelijke situatie komt, anders kunt reageren of handelen. Hoe help jij je kind zijn gevoelens te verwoorden?

 

Situatie in de praktijk

Je kind is met iemand aan het spelen. Hij wordt tegen zijn wil vastgehouden. Hij heeft al een paar keer “stop” gezegd, maar de ander laat je kind niet los. Je kind vindt bij de ander geen begrip en respect; er wordt niet naar hem geluisterd dat de ander moet stoppen. Je kind weet niet hoe hij de ander kan laten stoppen als hij niet luistert naar zijn woorden en gaat slaan.

Heel begrijpelijk dat je kind zo reageert, omdat je kind zich niet veilig voelt en zijn behoefte aan begrip en respect niet is vervuld. Alleen laat hij grensoverschrijdend gedrag zien door te gaan slaan. En meestal is dat juist het enige wat jij hebt gezien. Probeer je kind niet te veroordelen op het gedrag wat je gezien hebt, maar achterhaal zijn gevoel en behoefte. Als je dat weet, kun je zijn gedrag verklaren en samen op zoek gaan naar oplossingen zonder grensoverschrijdend gedrag. Daarbij helpt het om samen met je kind de juiste woorden te zoeken. Zeg bijvoorbeeld niet: “Stop, hou op.” Hiermee zeg je wat een kind NIET moet doen. Maar zeg wat een kind WEL moet doen. Dit kan door bijvoorbeeld te zeggen: “Laat los.” Zeggen wat een kind wel moet doen, is veel duidelijker en heeft meestal ook het gewenste effect.

 

Waardevolle tip voor jou

Help je kind zijn gevoelens te ontrafelen en verwoorden. Geef woorden aan het gevoel van je kind. Dit vraagt om oefening. Maak hier een gewoonte van zodat je het dagelijks oefent. Bepaalde dingen kosten veel herhaling en tijd voordat je kind dit geleerd heeft. Hij heeft jou daarbij nodig. Je kind moet nog leren waarom je bepaalde gevoelens hebt en hoe je daar mee om moet gaan. Alleen gevoelens bespreken “wanneer het uit de hand loopt”, is niet voldoende. Je kunt dit dagelijks doen wanneer je vraagt hoe het op school was. Zijn er leuke of niet leuke dingen gebeurd? Hoe voelde je je toen? Waar had je behoefte aan? Hoe heb je het opgelost? Hielp dat of zou je het anders kunnen doen?

Wees hier ook zelf een voorbeeld in. Wanneer je uit je slof bent geschoten naar je kind, omdat je je moe voelt, benoem dat dan naar je kind. Zeg bijvoorbeeld: “Sorry dat ik net tegen je uitviel, ik heb een vermoeiende dag gehad. Dat had ik niet op jou moeten afreageren.” Dit voorbeeldgedrag van jou is heel leerzaam voor je kind. En heel menselijk om een keer een kort lontje te hebben en ook heel goed om aan te geven naar je kind waarom je zo reageerde en dat je dat beter anders had kunnen doen.

Gebruik hierbij ook de vier G’s (gebeurtenis, gedachte, gevoel en gedrag) en de vier stappen van het Geweldloze Communicatieproces zoals ik in mijn vorige blogs heb beschreven. Deze waardevolle hulpmiddelen werken heel ondersteunend bij het in gesprek gaan met je kind.

 

Oefening

Combineer het praten over gevoelens vooral ook door er op een speelse manier mee om te gaan. Lees eens een boek over emoties met je kind. Het Kleurenmonster is daar een heel geschikt boek voor. In dit boek hebben alle gevoelens een andere kleur en krijgen ze allemaal een eigen plek. Zo worden de gevoelens van jouw kind ontrafeld. Een verhelderend boek. Naast het boek zijn er ook zes pluche kleurenmonsters verkrijgbaar en is er een bordspel van. Super leuk om met jouw kind op deze speelse manier met emoties bezig te zijn.

 

Meer weten?

Wil je meer waardevolle tips? Download gratis mijn e-book Jouw Krachtige Kind. De tips zijn direct toepasbaar en helpen jou en jouw kind om met elkaar in gesprek te gaan zodat je kind weer krachtig, zeker en blij is.

Wil je meer weten over Geweldloze Communicatie? Lees dan mijn vorige blog. Wanneer je een reactie achterlaat bij het blog, krijg je het vier stappenplan van de Geweldloze Communicatie van mij cadeau.

 

Ik ondersteun jouw kind en gezin graag. Laat me weten wat ik voor je kan doen.

 

Warme groet,

 

Simone

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *