Vindt jouw kind het lastig om om hulp te vragen?

door | 0 Reacties

Je kind wil het heel graag zelf doen. Hij wil zichzelf bewijzen: “Ik kan het wel alleen, ik heb niemand nodig. Ik wil niet afhankelijk zijn van iemand anders.” Alsof hulp vragen een teken van zwakte is. Als jouw kind kan inzien dat hulp vragen juist heel sterk is, kan hem dat helpen om die drempel over te stappen. Het zijn vaak je gedachten over het hulp vragen die je ervan weerhouden om daadwerkelijk hulp te vragen. Zorgen voor helpende gedachten maakt het voor jouw kind makkelijker om uiteindelijk toch om hulp te vragen. Vindt jouw kind het lastig om om hulp te vragen?

Verbinding met jezelf

Jezelf volledig durven zien met je licht- en schaduwkanten. Je hoeft niet alles in één keer te kunnen. Je hoeft niet alles te kunnen. Zie de dingen waar jij goed in bent. Kijk niet alleen naar de dingen die je (nog) niet kunt.

Wanneer jij jezelf volledig kan zien, met je talenten en de dingen waar je minder goed in bent, kun je jezelf accepteren. Als je volledig met jezelf in verbinding bent, kun je ook je schaduwkanten leren aanvaarden. En de stap na zelfacceptatie is zelfliefde. Nobody is perfect, gelukkig maar. Verwacht dat dan ook niet van jezelf. Blijf niet langer vechten tegen je “min”punten, maar leer ze te aanvaarden. Dit is wie jij bent, dit hoort bij jou.

Zoek de stilte op om met jezelf in verbinding te komen. Nieuwe dingen aanleren om oude patronen te kunnen doorbreken, kost nou eenmaal tijd. Door tijd en aandacht aan jezelf te besteden, kun jij leren te accepteren dat je niet perfect bent en dat het helemaal niet erg is om om hulp te vragen. Alleen kom je ver, samen kom je verder.

Verbinding met de ander

Zolang jij in verbinding bent met jezelf, kun je de verbinding aan met een ander. Maar als jij even niet zo lekker in je vel zit, ben je vaak iets minder goed in verbinding met jezelf. Waarschijnlijk ben je over je grenzen heengegaan. Heb jij inzicht in waar jouw grenzen liggen? Of kom je daar pas achter als je er al ver over heen bent gegaan?

Het is goed om even afstand te nemen en vind je het prettig om even op jezelf te zijn. Jij hebt het gevoel dat een ander over jouw grenzen is heengegaan, maar wist die ander waar jouw grenzen lagen? Het is jouw verantwoordelijkheid om aan te geven waar jouw grenzen liggen. Je hebt inzicht in waar jouw grenzen liggen en maakt ze kenbaar naar de ander. Het is aan jou om dat duidelijk te communiceren. Maar dat betekent niet dat je dat alleen hoeft te doen. Word je bewust van waar jouw grenzen liggen, pas dan kan jij rekening houden met jezelf. En daarna kan jij leren communiceren over jouw grenzen.

Vindt jouw kind het lastig om om hulp te vragen?

Gedachten

Wist je dat je ongeveer zestigduizend gedachten per dag hebt? En van die zestigduizend is ongeveer 90% hetzelfde als de dag ervoor. En hiervan is 80% negatief. Dat is even schrikken he? Dus wat maak je jezelf vaak wijs. En de volgende quote is daar ook een mooi voorbeeld van: wat jij denkt dat een ander over jou denkt, denk jezelf. Maar door die negatieve gedachten, heb je vaak ook negatieve gevoelens. Dit kan ertoe leiden dat je tot geen of weinig actie komt. Maar hoe kun je dan jouw droomleven leiden? Begin met het ombuigen van negatieve gedachten naar positieve gedachten. En help je kind je kind met het ontwikkelen van een groeimindset.

5 Tips om grip op je gedachten te krijgen

Wanneer je hulp wil vragen, zijn het vaak de gedachten die je hierover hebt die je ervan weerhouden om het echt te doen. Onderzoek waar die gedachten vandaan komen. Het is troostend om te weten dat je niet je gedachten bent, maar daarmee ben je er nog niet. Wat kan jij doen om grip op je gedachten te krijgen? Hieronder volgen 5 tips.

  1. Vraag je af of je gedachte waar is: je kunt dit doen aan de hand van de 4 vragen van Byron Katie. Lees hierover ook mijn eerder geschreven blog Hoe ondersteun je je kind om perspectief te zien. Het is ook belangrijk om je kind te vragen naar voorbeelden waar het tegenovergestelde uit blijkt. Zie de oefening. 
  2. Vind een gedachte die helpt: blijf niet hangen in een gedachte die je niet verder helpt zoals “Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander.” Zet er een andere gedachte tegenover zoals in de afbeelding hierboven: “Als ik hulp vraag, betekent dat dat ik het niet opgeef”. 
  3. Train je gedachten: doe dit bijvoorbeeld met behulp van affirmaties. Een affirmatie is een gedachte die je door herhaling steeds meer gaat geloven. Door de herhaling gaat die gedachte zich in je leven manifesteren. Een affirmatie betekent letterlijk bekrachtiging. Je hersenen geloven wat ze vaak zien of horen.
  4. Uit je gedachten:  Blijf er niet alleen mee rondlopen. Je kan dit doen door er met anderen over te praten. Maar je kunt je gedachten ook uiten door aan zelfexpressie te doen. Bijvoorbeeld door te tekenen, te schrijven, moodboards te maken. Soms blijf je er zo mee in je hoofd mee zitten, die gedachten moeten er gewoon uit. Maak ze visueel. Dit helpt jou bij het verkrijgen van inzicht in wat jouw gedachten jou willen vertellen. Of je kunt er ook over zingen. Tijdens mijn coachingstraject maak ik gebruik van een uniek, persoonlijk lied. In dit helpende lied kun je ook fijne, positieve affirmaties verwerken.
  5. Doe samen met je kind een spel: je kunt samen met je kind op zoek gaan naar gedachten die hem of haar wel helpen aan de hand van de Helpende Gedachten van Adinda de Vreede. Je kunt ook de gesprekskaarten Mindset gebruiken van Tamara Luijer. Door positiever te leren denken, durf je meer. Je kind krijgt inzicht in zijn gedachten en ervaart dat hij zelf invloed heeft op zijn gedachten.

 

Oefening

De vier vragen en de omkering komen van Byron Katie. Eerder schreef ik over het boek Tijger-tijger, is het waar? Dit boek is voor kinderen tot een jaar of tien. Maar je hoeft het boek niet te lezen om ermee aan de slag te gaan. Met de vier vragen en de omkering kun je ook goed met je puber aan de slag.

De vier vragen zijn: Is de gedachte die je hebt waar? Kun je absoluut zeker weten dat deze waar is? Hoe reageer je wanneer je die gedachte gelooft? Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Bij de omkering is het de bedoeling dat je kind de negatieve gedachte die hij heeft, omkeert en daar minstens drie voorbeelden van geeft. Uit die voorbeelden uit zijn leven blijkt dus dat de omkering waar is of zelfs meer waar dan de negatieve gedachte die je kind had.

Ik ben benieuwd wat het jouw kind oplevert. Veel succes met deze oefening.

Train je gedachten

Wil jij dat je kind meer grip krijgt op zijn gedachten? Geef je kind direct op voor de training Word Je Krachtige Zelf. Tijdens deze training leert je kind krachtige gedachten te ontwikkelen in een klein groepje van maximaal 6 leeftijdgenoten. De training start maandag 17 januari. Hier vind je meer informatie.

Warme groet,

Simone

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *