Is jouw kind blij en ontspannen?

door | 0 Reacties

Wanneer jouw kind blij en ontspannen is, ben jij dat ook. Je wilt je kind het liefst gelukkig zien. Maar wat als jouw kind dat niet is? Dat hij op zijn tenen loopt? Of dat hij somber en ongelukkig is? Ziet hij het niet meer zitten? Is jouw kind blij en ontspannen? 

Lekker in je vel?

Als jouw kind gelukkig is, ben jij dat ook. Dan lijkt alles op rolletjes te lopen; je kind is ontspannen en blij. Jij hoeft je als ouder geen zorgen te maken als je ziet dat je kind lekker in zijn vel zit. Het klinkt cliché, maar dat is het niet voor niets; een cliché is meestal waar. Maar wat gebeurt er met jou als ouder als je kind niet lekker in zijn vel zit? Je maakt je zorgen en bent radeloos. Nu je kind niet gelukkig is, weet je niet wat je kan doen. Jij voelt je machteloos, omdat niets van wat je probeert, lijkt te werken. Dat stemt je somber. Kun je het cliché dan ook omdraaien? Als je kind ongelukkig is, ben jij het ook? Is jouw kind blij en ontspannen?

Zijn

Zorg ervoor dat je er voor je kind bent. Wanner je er echt voor je kind kan zijn, voelt je kind zich gezien en gehoord door je. Maak tijd om samen door te brengen zodat je naar je kind kan luisteren zonder oordeel. Waar maakt hij zich zorgen over? Waar verlangt hij naar wat nog niet lukt? Is jouw kind gespannen? Hoe kan jij hem helpen om weer blij en ontspannen te zijn? Samen zijn, luisteren, samen huilen.

Door er voor je kind te zijn, door je kind door dik en dun te steunen, door samen onderweg te zijn, voelt hij zich minder alleen. Stel je kwetsbaar op. Geef aan dat je het ook even niet weet, maar als je er samen niet uitkomt dat je dan hulp gaat zoeken. Je kind staat er niet alleen voor met jou aan zijn zijde. Aanwezig zijn, is het belangrijkste dat je kunt doen. Er zijn in liefde en verbondenheid. 

Zorg goed voor jezelf

Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen. Dat klinkt misschien egoïstisch, maar dat is het niet. Noem het voor mijn part gezond egoïsme. Je kind heeft er niets aan als jij ook somber wordt en het niet meer ziet zitten. Blijf overeind uit liefde voor je kind. Laat je niet meeslepen. Kom in actie en zorg goed voor jezelf. Zorg voor stilte, ontspanning, voldoende slaap, gezond eten. Wanneer jij voldoende energie hebt, voel je je fysiek en mentaal sterk genoeg om met de situatie om te gaan. Zorg ook dat jij een klankbord hebt, dat er iemand is die naar jou luistert. Het is belangrijk dat jij ook je verhaal kwijt kan. Maak de keuze voor zelfzorg: je hebt er niet alleen zelf profijt van, maar je kind ook.

Acceptatie

Er gebeuren voortdurend dingen waar we geen controle over hebben. Pijn, verdriet, teleurstellingen en tegenslag maken onderdeel uit van ons leven. Het is belangrijk hoe je daarmee omgaat, want daarin heb je wel een keuze. Zet de eerste stap en accepteer de situatie. Door acceptatie kun je loslaten. Wanneer je loslaat, leer je jezelf weer op te richten en niet bij de pakken neer te blijven zitten. Erken en accepteer de situatie waarin je met je kind zit en maak je vervolgens sterk om je niet te laten bepalen door de situatie.

Kijk met compassie naar de situatie waarin je kind en jij zitten. Compassie leert je dat niet alle pijn ongedaan gemaakt kan worden. Compassie geeft ons het vermogen om zelfs onze eigen pijn en lijden te accepteren door er gewoon bij te blijven en er niet door bepaald te worden.

Blijf de lichtpuntjes zien; ze worden langzaamaan steeds groter. Het is wat je er zelf van maakt!

5 Tips om de verbondenheid te versterken

Wil jij je kind ondersteunen om weer blij en ontspannen te zijn? Onderstaande tips helpen jou om de verbondenheid tussen jou en je kind te versterken. Want door jullie verbondenheid zijn jullie samen op weg naar een blij en ontspannen kind.

  1. Wees er voor je kind: zorg voor een veilige omgeving zodat je kind zijn verhaal bij je kwijt kan. Je kind wil gezien en gehoord worden. Je kunt je kind pas echt begrijpen als je met elkaar in gesprek gaat. Luister naar je kind, zo geef je je kind de kans om zijn emoties te uiten. Leef je in in je kind. Wees empatisch.
  2. Geef je kind ruimte: houd rekening met de wensen en behoeften van je kind. Vraag wat je kind wil. Laat hem ontdekken wie hij is en wat hij wil. Help hem inzicht in zijn talenten te geven zodat hij blij is met zichzelf. Help hem zijn eigen keuzes te maken en geef hem eigen regie.
  3. Creëer bewust momenten van samenzijn: breng qualitytime met je kind door. Door het thuiswerken in Coronatijd lijkt het of we vaker samen waren. Maar dat wil niet zeggen dat je samen qualitytime had met je kind. Baken je tijd af met vaste tijden: tot zo laat ben ik aan het werk, daarna is het privétijd. Haal je computer ook uit het zicht, dan kun je ook niet in de verleiding worden gebracht om toch nog even je mail te checken. Plan de momenten van samenzijn met je kind gewoon in of maak er vaste afspraken over. Bijvoorbeeld dat jullie na het warm eten een spelletje samen spelen.
  4. Maak tijd voor een hobby: een hobby die je alleen of samen met je kind kan doen. Het liefst een hobby waarbij je in beweging komt zoals fietsen, wandelen, trampoline springen of sporten. Of iets met je handen, iets creatiefs zoals tekenen, breien, haken of kleien. Ik bedoel dus iets zonder elektriciteit. Zo kan je hoofd wat leger worden en kom je tot rust. Kom in beweging letterlijk en figuurlijk. Dit is goed voor jullie allebei.
  5. Ga uit van de positieve intentie van je kind: Wanneer je kunt kijken naar de positieve intentie achter het gedrag van je kind, laat je meteen het oordeel los. Wanneer je oordeelt, staat dit de liefde in de weg. Zonder oordeel voel je meer liefde voor je kind. 
Op weg in verbondenheid

Ziet jouw kind het niet meer zitten? Weet jij niet hoe je je kind kunt helpen? Pas bovenstaande tips dagelijks toe. Maak ze je eigen om de verbondenheid tussen jou en je kind te versterken. Heb je hierbij hulp nodig? Ik ondersteun jou en je kind graag. Plan een gratis sessie Jouw Krachtige Kind in. We gaan samen op weg.

Warme groet, 

Simone

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.